Priset på bensin och diesel

Det är mycket snack nu om prisökningen på olja och då också prisökningen på våra drivmedel. Ofta kombinerat med att man tar död på landsbygden med mer skatt på drivmedel. Klassisk stan vs. landet diskussion. Det är också svårt att landa diskussionen i något vettigt, som passar majoriteten. Enligt mig så tror jag detta beror på att vi alltför länge byggt vår vardag runt bilen, och att många människors livsstil idag utmanar detta.

Hur ska man annars pendla till jobbet, skjutsa efter skolan, åka snabbt till affären och köpa mjölk eller skjutsa runt verktyg som hantverkare?

Den genomsnittliga bilen åker 1211 mil per år i Sverige med 2017 års siffra. Utan tvekan 12-15.000:- per år för den genomsnittlige föraren som går ut genom avgasröret. Antagligen det dubbla för en familj med barn som ska skjutsas, eller som kör en andra bil. Och det är bara bränslet, lägg på värdeminskning, försäkring, service och annat. Den ärliga kostnaden hamnar troligen på flera gånger mer än den initiala siffran. 

Idag har vi drivmedelspriser runt 16:- per liter. Visst är det brutalt? Man minns när man var barn och bensinen var under 10:an. The golden years. Fast var det så mycket billigare? Jag tror ärligt talat inte det. Min familj körde både Volvo, Ford och Mazda mellan 1985-2000. Så länge jag minns var dessa så effektiva att de utan problem förbrukade runt 1 liter milen. Min bil idag, en från VAG koncernen, har officiellt 0,49 i blandad förbrukning (även om den snittar 0,6 i verkligheten). Och idag har du nyare bilar som ligger mellan 0,3-0,4 i förbrukning). Lägg till lite inflation både på priser och löner, så anser jag det billigare att åka idag än säg 1999. För att inte tala om att man idag kan köpa fabriksnya bilar för 100.000. 

Men ett högt drivmedelpris är på många sätt bra. Alternativkostnaden till att ”transportera sig” på andra sätt minskar. Vi köper elbilar, vi cyklar mer, transportera hade effektiviserats och vi antagligen behållit mer pengar som oljebolagen annars hade tagit. Vi hade suttit i mindre bilköer och staten hade behövt underhålla vägarna mindre.

Vårt mål måste vara att bli mindre bilberoende, äga en modern (dvs en bil som drar 0,3-0,4 alternativt har andra drivmedel än fossila) och använda cykel och benen oftare. Det tror jag inte blir några problem!

Advertisements

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *